Svar: Amning og skemad 7 mdr.

24. juli 2021

Alder:
7 mdr.

Kære Mor

Tak for dit brev og velkommen til :) Og hvor dejligt at høre, at I har fået min bog om børn og mad i dåbsgave og synes den er guld værd! Tak :)

Det er helt okay, hvis du de næste par uger vælger at bibeholde 5 amninger i døgnet. Jeres datter skal naturligt have lov til at regulere sit behov og det er også ekstra varmt i øjeblikket, så en ekstra amning er også med til at sikre hende ekstra væske.

Men, når det så er sagt, så er det generelt en god idé, at du de næste måneder begynder at holde lidt igen med amningerne, fordi hendes mælkeindtag hurtigt kan blive ret stort og dermed påvirke hendes indtag af skemad. Jo mere hun dier hos dig, altså jo hyppigere hun dier, jo mere mælk producerer du, og jo mere mælk får hun naturligt i maven, og der er meget stor sandsynlighed for, at hun så ikke har særlig meget appetit, når det bliver tid til skemaden. Det kan derfor godt være en del af forklaringen på, hvorfor hun ofte lukker munden for skeen og helst bare vil sidde og gumle og gnaske lidt selv...

Derfor er det en god idé, at du f.eks. forsøger at skabe en rytme, hvor hun tilbydes skemad og mad i hånden, når hun vågner - sammen med vand af kop - og så først tilbydes brystet, når hun skal sove. Så du på den måde skaber bedst mulig plads i maven til begge dele. Og stille og roligt så skal antallet af amninger så skæres ned og en tommelfingerregel er, at 4 amninger ofte passer godt i 7 måneders alderen, 3 amninger vil være rigtig fint i 8-9 måneders alderen og 2 amninger i 10-12 måneders ...

Annonce

... alderen....

Samtidig er det en god idé at du gradvist også arbejder på at vænne hende til at falde i søvn uden at hun behøver brystet først, og det kan du f.eks. begynde at lære hende om formiddagen. Hun kan tilbydes et mellemmåltid og vand af kop og stille og roligt lære derefter at finde ro og falde i søvn. Så du på den måde også gradvist arbejder på at bryst og søvn adskilles - og hun på sigt kan finde roen selv og også kan puttes af andre:)

Det er helt okay, at hun er en lidt slank pige, når blot hun følger sin egen kurve. Det vil være rigtig godt, at du bruger mme i hendes grød og mos, ligesom du meget gerne må tilsætte forskellige former for fedtstof. Det er vigtigt, at hendes mad energiberiges og du må meget gerne variere mellem f.eks. smør, forskellige blandingsprodukter og olier - giv f.eks. gerne både rapsolie, majsolie, solsikkeolie, vindruekerne olie og olivenolie.

Helens bog om børn og mad
LÆS OGSÅ: "Helens bog om børn og mad" - sådan får du dit barn til at spise

Det vil også være rigtig godt at give hende forskellige typer fed fisk, så hun får de vigtige omega-3 fedtstoffer. Det kan både være laks, som I laver i ovnen, det kan også være fisk fra dåse som f.eks. makrel eller torskerogn, hun må også gerne få hakket sild...

Du kan også give hende f.eks. avokado og også gerne forskellige finthakkede nødder og fedtholdige frø og kerner, der kan være med til at give hende lidt ekstra sunde fedtstoffer. Finthakkede nødder kan f.eks. kommes i en grød...

Jeg håber, at ovenstående hjælper jer lidt videre på vej - og glæder mig til at følge jeres lille familie videre :)

Rigtig god appetit - og rigtig god sommer! :)

Med venlig hilsen

Helen Lyng Hansen

sundhedsplejerske

Annoncer

Sponsorerede artikler

Læs mere her

Læserne anbefaler disse svar fra Helen Lyng Hansen om kost og ernÆring:

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 5 mdr.

Sveskemos - hvor meget?

Kære Helen Vores datter er 5 måneder gammel, og hun har ofte problemer med...

2. maj 2024 | Kost og ernæring | 6 mdr.

Hyppigere afføring efter start med skemad

Hej Helen Tak for din brevkasse og dine gode bøger! Min søn, som nu er...

Give MME uden at opvarme det?

Hej Helen Nu hvor det er blevet varmere og bedre vejr, så vil jeg gerne...

Min pige vil ikke spise

Hej Helen! Så er det blevet min tur til at skrive til dig:) Min pige, som...

Yoghurt produkter til baby

Kære Helen Vi er flere i mødregruppen, som er meget glade for de forskellige...

Annonce

Viden om børn:

Peanuts og børn

Peanuts (jordnødder) - bør ikke gives til børn under 3 år. Det samme gælder andre hele nødder, kerner fra vindruer, popcorn, hele rå gulerødder og lignende hårde fødevarer.

Børn under 3 år vil ofte have vært ved at tygge og bearbejde hårde fødevarer, og der er derfor en risiko for, at barnet fejlsynker - og det kan være meget farligt. I værste fald kan f.eks. en peanut sætte sig fast ved luftrøret og blokere luftvejene. Især peanuts og kerner fra vindruer har vist sig at udgøre...

Læs mere i Babylex

Graviditet uden for livmoderen

Graviditet uden for livmoderen er en meget alvorlig graviditetskomplikation, der optræder i ca 2 procent af alle graviditeter.

Det er forbundet med stor risiko for moderens liv og det er ikke muligt at gennemføre en sådan graviditet. Ofte er der faktisk heller ikke tale om et rigtigt foster, og dermed ikke om en rigtig graviditet.

Spiral udgør en risiko for at man bliver gravid uden for livmoderen. Derudover kan det spille ind, hvis man tidligere har haft...

Læs mere i Babylex

Svartidsbarometer

Aktuel svartid

Annoncer

Gratis nyhedsbrev

med nye præmier hver måned

Annonce

Læs mere om Helens babydagbog som er en praktisk og lækker kalender smækfyldt med konkret information og gode idéer.

Det siger medlemmerne ...

Kære Helen

Tak for dine svar, der altid er en STOR hjælp.

Tak fordi du er der, det er dejligt at kunne skrive til dig!

Fra Karina, mor til dreng på 5 mdr.